Interviu Istvan Muzsay: “ECO ANVELOPE si-a indeplinit de fiecare data obiectivele de valorificare a anvelopelor uzate”
Anvelopele uzate sunt peste tot in lume o mare provocare pentru cei care se ocupa de gestionarea acestui tip de deseu. Daca in urma cu 20-30 de ani ele erau depozitate in cantitati uriase peste tot in lume, in prezent anvelopele uzate fie sunt folosite in industria cimentului drept combustibil alternativ, fie sunt transformate prin reciclare in covoare elastice pentru drumuri sau terenuri sportive. In Romania, societatea care se ocupa de gestionarea acestui tip de deseu este SC ECO ANVELOPE SA. Despre activitatea societatii, dar si despre tendintele mondiale in domeniul reciclarii anvelopelor am vorbit cu Istvan Muzsay, preedintele Consiliului de Administre al ECO ANVELOPE SA, in cadrul unui interviu pe care vi-l prezentam in continuare.
ecologic:ECO ANVELOPE este singura organizatie de gestiune a anvelopelor uzate din Romania. Cum a aparut societatea si care au fost cantitatile pe care le-a gestionat in ultimii ani?
Istvan Muzsay, presedintele Consiliului de Administratie al ECO ANVELOPE SA: ECO ANVELOPE este o societate pe actiuni care a fost infiintata de un grup de societati care au ca obiect de activitate producerea sau comercializarea de anvelope noi. Infiintarea ECO ANVELOPE SA a avut loc imediat dupa aparitia HG nr. 170/2004, cand membrii fondatori au inteles sa actioneze in sensul dezvoltarii durabile si al notiunilor de responsabilitate largita a producatorilor privind implicarea in protectia mediului inconjurator intr-un mod organizat si eficient.
Cantitatile colectate au fost diferite de la an la an, in functie de evolutia pietei vanzarilor de anvelope in Romania. In 2011 s-au colectat 33.000 de tone, in 2012 -45.000 de tone, in 2013 – 33.000 de tone si in anii urmatori cam la fel. De fiecare data ne-am atins tintele, ceea ce vom face si anul acesta, cand avem un obiectiv de indeplinit de 40.000 de tone.
ecologic: Ce sisteme de gestiune a anvelopelor uzate exista la nivel european si cum functioneaza sistemul din Romania?
Istvan Muzsay, presedintele Consiliului de Administratie al ECO ANVELOPE SA: In Europa sunt trei sisteme de gestiune in acest moment: „Responabilitatea extinsa a producatorului”, „Sistemul pietei libere” si „Responsabilitatea guvernamentala cu impunerea de taxe”.
Sistemul responsabilitatii extinse a producatorului pleaca de la premiza existentei unei reponsabilitati a operatorului economic, care se intinde si dincolo de durata de viata a produsului comercializat.
Cu alte cuvinte, producatorul are datoria de a se asigura ca produsul intrebuintat si devenit uzat/deseu va fi indepartat intr-o maniera responsabila si sigura, fara impact negativ asupra calitatii mediului. Practic, producatorul este tinut responsabil pentru deseul generat prin consum de clienii sai.
Astfel, legea fixeaza cadrul legal si atribuie responsabilitati producatorilor si importatorilor de anvelope in a organiza fluxul gestiunii anvelopelor uzate.
Sistemul acesta se regaseste in numeroase variante, de la functionarea unei singure societati de gestiune a anvelopelor uzate, cum este cazul Portugaliei si Romaniei, la existenta ca in Italia a unor multiple societati de gestiune sau sub forma unor scheme individuale de responsabilitate a producatorului, cum este in Ungaria.
Aceste societati de gestiune organizeaza, in baza prevederilor legale aplicabile, colectarea si predarea in vederea procesarii a unor cantitati-echivalent de anvelope uzate raportate la volumele de anvelope puse in piata de catre societatile-client. Finantarea sistemului este asigurala prin plata unei contributii de mediu, ecovaloarea, achitata de clienti societatii de gestiune, dar transmisa ulterior pe fluxul comercial al anvelopei pana la consumatorul final. Pentru acesta din urma, sistemul garanteaza transparenta costurilor de mediu prin marcarea vizibila a contributiei aferente pe facturile de vanzare a anvelopelor.
Pot sa va spun ca la nivel european s-a remarcat clara preferinta a producatorilor de anvelope pentru acest tip de sistem de gestiune, motiv pentru care s-au si organizat corespunzator la nivel local in vederea implementarii prevederilor legale. In acest moment, mai mult de 20 de state europene (cea mai mare parte a tarilor membre UE si Turcia) au adoptat cadrul legislativ necesar implementarii responsabilitatii producatorului pentru organizarea fluxului de gestiune a anvelopelor uzate.
In tarile in care functioneaza sistemul pietei libere, legislatia fixeaza doar obligatiile in materia getionarii anvelopelor uzate, fara a desemna insa si operatorii responsabili. Acest sistem functioneaza predilect in tari dezvoltate, precum Austria, Elvetia, Germania si Marea Britanie.
Cea din urma varianta de sistem de gestiune este cea de „tax system”, responsabilitatea guvernamentala cu impunerea de taxe, intalnita de exemplu in Danemarca. Statele europene in care functioneaza acest sistem sunt ele insele responsabile pentru organizarea activitatilor de gestiune a anvelopelor uzate si finanteaza aceste operatiuni prin impunerea unei taxe producatorilor de anvelope, taxa ce se regaseste ulterior la consumatorul final.
Trebuie subliniat un lucru. Indiferent care ar fi sistemul de gestiune sau pietele in care actioneaza, producatorii si importatorii de anvelope sunt cei care isi asuma responsabilitatea colectarii anvelopelor uzate si a valorificarii acestora in modalitati acceptate si conforme din punct de vedere al legislatiei de mediu.
Provocarea ramane aceeasi pentru toti, de a asigura recuperarea deseului de anvelope si de a preveni abandonarea acestuia, de a facilita valorificarea la nivel local sau prin exportul de anvelope uzate catre destinatii care asigura acelasi tratament corepunzator al anvelopelor uzate din punct de vedere al legislatiei de mediu si al criteriilor si standardelor impuse prin directive si recomandari la nivel european.
ecologic: Cum sunt folosite pe plan mondial anvelopele uzate?
Istvan Muzsay, presedintele Consiliulul de Administratie al ECO ANVELOPE SA: Sistemele de gestiune a anvelopelor uzate care coexista in Europa in acest moment ar putea fi apreciate drept precursoare ale unor bune practici in materie, cu potential de diseminare la nivel global.
Iar provocarile domeniului, dar si oportunitatile de afaceri care se deschid in aceata zona, depind in egala masura de operatorii economici si de vointa politica a fiecarei tari.
In unele tari anvelopele uzate sunt valorificate prin coincinerare in fabricile de ciment. In altele se pune accent pe reciclarea lor. Exista o piata potentiala pentru asfaltul cu continut de granule de cauciuc provenite din procesul de reciclare a anvelopelor. O directie insuficient exploatata in Europa deocamdata, dar cu potential si cu valente indiscutabile in ceea ce priveste calitatea si durabilitatea acestui produs. Un covor asfaltic cu elasticitate sporita garanteaza o durata mai mare de viata a caii de rulare. Anvelopele au si alte intrebuintari, cum sunt fabricarea mobilierului stradal sau a materialelor de constructii cu continut de cauciuc.
Fabricile de ciment sunt deocamdata pentru Romania destintaia prioritara a anvelopelor uzate, iar ECO ANVELOPE SA are o foarte buna colaborare cu acestea. Pe de o parte modalitatea de valorificare prin coincinerare este una recunoscuta, acreditata si acceptata, iar pe de alta parte fabricile de ciment au investit foarte mult in reducerea impactului asupra mediului inconjurator. Este adevarat ca trendul la nivelul Uniunii Europene este sa se puna accent pe recicla re, pe obtinerea de materie prima secundara din anvelopele uzate prin transformarea lor in granule de cauciuc si de aici mai departe.
Realitatea este ca deocamdata insa in Romania nu exista multi operatori economici care sa faca granulare si nu exista nici o suficienta dezvoltare a unei piete derivate a produselor secundare ce se pot obtine din aceste granule. Spre exemplu, in perioada anilor 2014 – 2015 noi nu am avut reciclare. In prezent, ECO ANVELOPE are un colaborator care face reciclare, dar din pacate nu are si o buna cerere interna pentru aceste granule. Eu sunt optimist si sunt sigur ca acest sector se va dezvolta pentru ca mediul economic se adapteaza la conditiile de piata. Oricum ar fi, noi incercam sa facem ceva, avand in vedere faptul ca pentru anul 2030 la nivel european se doreste sa se puna accent pe reciclare si mai putin pe valorificare prin coincinerare.
Sistemul gestiunii anvelopelor uzate si prioritar activitatile de reciclare au nevoie peste tot in lume de un suport consistent din partea autoritatilor, prin incurajarea unei ,,politici verzi” de achizitii. Astfel se creeaza premise pentru dezvoltarea de noi piete, este garantata stabilitatea si credibilitatea unui nou domeniu de afaceri, cu incurajarea investitorilor si implicit a cercetarii si dezvoltarii pe aceasta zona de nisa.
ecologic: Societatea ECO ANVELOPE preia responsabilitatile si pentru anvelopele cu care sunt echipate autovehiculele noi si pentru cele care ajung la Remat?
Istvan Muzsay, presedintele Consiliului de Administratie al ECO ANVELOPE SA: Exista Legea nr. 212/2015 care se refera la vehiculele scoase din uz. Practic, legislatia anterioara, care a aparut odata cu hotararea noastra de guvern din anul 2004, facea exceptie pentru anvelopele de prima echipare, adica ce era pe masinile duse la Remat, cele patru anvelope plus eventual rezerva, intra in obligatiile dezmembratorilor care trebuiau sa valorifice tot ce scoteau din acele masini. In anul 2015 a aparut o lege noua unde a fost scoasa aceasta exceptie. La elaborare nu am fost invitati pentru a ne prezenta punctul de vedere.
Este adevarat ca legea nu ne viza pe noi, dar renuntand la respectiva exceptie, se poate interpreta ca aceste anvelope cad in reponsabilitatea sistemului de gestiune a anvelopelor uzate. Eu nu spun ca legea este gresita, ci ca este nevoie de o clarificare.
Noi colectam informatii de la partenerii din Europa ca sa vedem care sunt sistemele de la ei, cum sunt tratate aceste anvelope si evident incercam sa avem discutii cu autoritatile pentru a clarifica cui revin aceste obligatii.
Daca consideram ca aceste obligatii stau la clientii nostri, producatorii si/sau importatorii de anvelope, inseamna ca am pune aceasta ecovaloare pentru toate anvelopele care echipeaza masinile produse in tara noastra. Ori aproximativ 80% din acest parc auto pleaca in exterior si acele anvelope nu se tranforma in deseu in Romania . In acest caz, noi incasam niste sume ca sa colectam ceva care nu exista ca deseu in tara.
Consideram ca este logic sa se aplice aceasta ecovaloare si practic sa se nasca obligatia la cel care construieste masinile. Pentru masinile vandute in Romania se poate pune ecovaloarea, dar pentru cele care pleaca la export nu are sens, pentru ca ele sunt deja vizate de obligatiile de mediu din tara in care ajung, deci ar aparea o dubla taxare.
ecologic: Credeti ca procesul legislativ ar trebui sa tina cont intr-o mai mare masura de experienta operatorilor, in conditiile in care problematica protectiei mediului a primit o atentie sporita in ultimul timp?
Istvan Muzsay, presedintele Consiliului de Administratie al ECO ANVELOPE SA: Cu siguranta si cred ca vorbesc in numele tuturor partenerilor fluxului de gestiune al anvelopelor uzate cand spun ca ECO ANVELOPE a dobandit suficienta experienta in ultimii zece ani de activitate pentru a putea avea o contributie valoroasa cu ocazia rundelor de consultari sau in grupurile de lucru cu tematica legislativa.
Si am un exemplu la indemana pe care as vrea sa vi-l preezint. Ma refer la prevederi care se regasesc in Ordinul de Ministru nr. 578/ 2006 si unde consideram ca argumentele noastre ar putea sprijini introducerea unei abordari juste si coerente. Daca dispozitiile in discutie stabilesc instituirea de obligatii in ce priveste gestionarea anvelepelor uzate pentru producatorii locali de anvelope de la momentul celei dintai distribuiri a anvelopelor pe piata locala, depozitarea in vederea vanzarii fiind astfel permisa si exceptata de la impunerea de obligatii , reglementarea obligatiilor importatorilor care uzeaza de facilitati similare de depozitare nu beneficiaza de o ilustrare la fel de concisa, care sa o plaseze in afasra oricarei posibilitati de interpretare.
Operatorii economici ai zilelor noastre se adapteaza constant la nevoile in continua schimbare ale consumatorilor si la tendintele pietei. Orice cerere trebuie satisfacuta prompt , iar livrarile rapide sau intarziate ale produselor pot fideliza clientii ori dimpotriva. Depozitarea le permite astfel comerciantilor de anvelope sa raspunda mai bine nevoilor clientilor.Si se infiinteaza in acest scop depozite regionale destinate sa deserveasca mai multe tari . Iar importurile intr-un asemenea depozit regional sunt intr-o mare masura destinate reexportului, astfel incat ar fi corect ca instituirea de obligatii de mediu sa vizeze doar anvelopele care se pot transforma in deseu pe teritoriul tarii noastre, nu si volumele reexportate.
Acesta este doar un exemplu al unei situatii operationale din piata de profil, a carei profunda cunoastere si prezentare de catre ECO ANVELOPE ar putea oferi autoritatilor reperele necesare pentru a putea legifera mai concret si mai aplicat.
Articol publicat in Revista Ecologic, noiembrie 2016, paginile 34-38