ECO ANVELOPE S.A. -  Societate de Gestiune a Fluxului Anvelopelor Uzate

Interviu Titi Aur: „Faptul ca am avut sprijinul societatii Eco Anvelope a insemnat pentru noi foarte mult”

Romania are la ora actuala una dintre cele mai moderne scoli de pilotaj din lume, dezvoltata pe un circuit de o complexitate unica in Europa de Est: Academia Titi Aur. Un element important in siguranta cursantilor il constituie parapetii de protectie, realizati din anvelopele puse la dispozitie de catre singura societate de gestionare a fluxului anvelopelor uzate din Romania, societatea Eco Anvelope SA. Despre ceea ce se preda in aceasta scoala, despre cum poti sofa in siguranta , dar nu incet, despre conducerea ecologica si despre curse am vorbit cu fondatorul Academiei, Titi Aur. ecologic: Va rugam sa ne spuneti cum ati trecut de la dragostea fata de masini la infiintarea unei academii de conducere a autovehiculelor. Titi Aur, directorul general al Academiel Titi Aur: Povestea incepe din alta viata, pentru ca de mic mi-a placut foarte mult sa conduc masini, biciclete, orice. Am reusit sa obtin permisul inainte de termen in niste conditii speciale; pe timpul acela Militia nu a realizat ca eu nu aveam 18 de ani. La varsta de 16 ani, m-am inscris la scoala si datorita unei conjuncturi mi-am luat permisul la 17 ani si jumatate, legal dar in acelasi timp si ilegal . Am fost pasionat de mersul cu viteza, de stapanirea masinii la limita, toata viata m-am ocupat de curse de automobilism sportiv in diferite va riante, de viteza, raliuri, de mers tare cu masina in diferite forme. In anul 1987 am fugit din tara pentru ca aici iarna inchideau circulatia, nu ne dadeau benzina si am ajuns in Italia, pe urma in Franta, unde am facut scoala de pilotaj la Cergy Pontoise, in 1988. Mi-am dorit foarte mult sa invat, dar pe timpul acela nu te invata nimeni si nu stiu daca stiti, dar pe vremea aceea secretul era atat de mare incat pilotul, care era de obicei si preparatorul masinii, deschidea capota masinii cu patura pe cap ca sa nu vada ceilalti ce modificari a facut el la masina. Era un fel de spionaj si nimeni nu spunea nimic celuilalt. Asa ca odata plecat din tara, cand am vazut ca exista in Franta o scoala de pilotaj, primul lucru a fost sa ma inscriu acolo. Am facut scoala de pilotaj si de pe atunci visam sa existe asa ceva si in Romania. La un moment dat am reusit si in anul 2012 am cumparat terenul de aici, apoi in perioada 2013-2015, cu fonduri europene, asociati, banci, am reusit sa facem aceasta academie. ecologic: Ce inseamna aceasta academie? Titi Aur, directorul general al Academiei Titi Aur: Academia este un business gandit, construit astfel incat sa fie si fezabil , sa nu fie un circuit de motor sport, dar nici sa nu fie doar o scoala de conducere defensiva. Ne-am gandit ca pe infrastructura de aici sa putem face de toate. ln conducerea defensiva, noi invatam soferii sa conduca mai in siguranta. Astfel, avem sali de clasa, sali cu simulatoare, avem o curte cu suprafata de 12,5 hectare in care am incercat sa reproducem cat mai multe forme de situatii gasite atunci cand te deplasezi cu o masina, si nu doar in trafic, pentru ca avem si off-road si macadam. Cand te deplasezi cu masina, dai peste tot felul de conditii si am incercat sa le reproducem: piste alunecoase, piste udate, denivelate, cu trecere de la o aderenta la alta, cu viraje sau fara, cu coborare ca sa putem pregati soferii sa treaca prin situatii speciale. Avem masini special construite, cu doua volane, iar cel din dreapta vireaza rotile din dreapta si provocam derapaje si le controlam de la viteza mica. Avem masini cu roti libere, mergem pe doua roti, facem tot felul de lucruri pentru a transmite anumite mesaje si pentru a invata soferii sa conduca in siguranta la cursurile de conducere defensiva. De asemenea, organizam si cursuri de pilotaj, cursuri de conducere sportiva, dar facem si diferite actiuni de team buildi ng si distractie cu masini. Adica vii aici si, intr-un program de doua ore, treci prin cateva situatii speciale, te tamponam, te rasturnam , te punem sa mergi pe doua roti, te derapam, te ducem pe macadam, se zboara cu masina pana la 40, 50 de metri, facem multe lucruri. Pentru aceasta poveste avem o echipa inca in formare, dar care a crescut de la cativa oameni cu care lucram inainte – la echipa de curse aveam patru-cinci persoane – iar acum suntem mai mult de 40 de persoane. Nu este usor de gestionat , pentru ca lucram cu oameni cu caractere diferite, dar majoritatea instructorilor, principalii actori, sunt din lumea motor sportului , fosti sau actuali piloti sau copiloti de raliuri sau de automobilism sportiv. Eu am considerat ca acestia sunt cei mai buni ca sa transmita mesajul corect. Acest lucru inseamna ca desi conduceti o masina, nu o faceti niciodata la limita. Eu va spun la curs o poezie pe care o invatati, dar cand o sa va pun la volan masina este scapata de sub control, iar acest lucru se poate intampla din diferite motive. Fie nu ati tras din volan cat trebuie, fie ca ati accelerat sau dimpotriva, nu ati accelerat, ori ati prins un pic de suprafata cu aderenta diferita sau ca presiunea la roata era mai mare sau mai mica. Oamenii care sunt la limita cu masina sunt pilotii si copilotii. Intr-o proba speciala de 20-30 de kilometri, masina cu pilot si copilot este la limita de zeci de ori, in timp ce oricare dintre noi pe strada este la limita foarte rar, poate doar iarna pe gheata, de doua sau trei ori pe an, cand masina aluneca cateodata si atunci stam cu sufletul la gura, fara sa disecam ce s-a intamplat cu masina. Daca nu am scapat este rau, iar daca am scapat, ne bucuram si nu ne mai intereseaza ce s-a intamplat. ecologic: In atatia ani, sunt convins ca ati vazut foarte multe feluri de anvelope. Ce legatura exista intre uzura cauciucului si siguranta in trafic? Titi Aur, directorul general al Academiei Titi Aur: Of, dar cate cauciucuri am si stricat! Un cauciuc de curse trebuie sa tina intre 20 si maximum 50 de kilometri. Daca tine mai putin de 20 de km, inseamna ca am facut o alegere proasta si a fost un cauciuc prea moale, iar daca tine prea mult, inseamna fie ca am pus un cauciuc prea dur, fie nu am mers eu la limita si nu I-am exploatat. Atat tine un cauciuc de curse si costa mult. Cauciucul, vazut de omul de pe strada, este un lucru care face parte din echipamentul masinii, o piesa pe care unii nici nu o considera asa de importanta. In ultimii ani, de cand a aparut obligativitatea cauciucurilor de iarna si de vara, oamenii au inceput sa inteleaga importanta lor, dar cu greu. Am fost unul dintre cei care au sustinut importanta acestor anvelope. In ceea ce priveste cursele, cauciucul este si laitmotivul succesului sau mai ales al insuccesului, fiindca atunci cand pilotul pierde, primul lucru pe care il spune este ca nu a ales bine gumele, eventual si set-up-ul masinii, adica suspensia. Intr-adevar, cauciucul este important pentru ca prin el avem un contact mic, de patru palme cu pamantul. Daca acolo reusesti sa faci ce trebuie, ai toate sansele sa ramai pe sol. Din punctul nostru de vedere, cauciucurile sunt specializate: de asfalt, de ud, de gheata, de zapada, de macadam, apoi pe duritati: moi, medii, dure si intre ele, de tot felul: mai late, mai inguste, cu profiluri, mai mult sau mai putin taiate. Din pacate, daca in ecuatia aceasta adaugam siguranta, uzura si eco, nu stam bine deloc la eco. Cu cat cauciucul se uzeaza mai mult, cu atat avem aderenta mai buna .S i ca sa am aderenta buna ar trebui sa am niste cauciucuri care se consuma foarte repede, dar compromisul este ca acel cauciuc sa fie cat mai fiabil, sa tina 50, 60 de mii de kilometri , dar sa aiba si aderenta. Si aici este lupta producatorilor sa faca anvelope cat mai fiabile, dar si cat mai aderente. La curse este simplu, cauciucul ajunge sa se consume la 20 de km. Dar daca pui cauciucuri de curse incalzite pe o masina de strada si intri pe viraj, masina se va rasturna , fiindca ai aderenta foarte buna. Pe de alta parte, este greu sa avem aderenta fara sa poluam si acesta este un lucru asumat, pentru ca nu avem ce sa facem. ecologic: Cum ati cunoscut societatea Eco Anvelope? Titi Aur, directorul general al Academiei Titi Aur: Utilizarea cauciucurilor pe circuite este varianta cea mai simpla de a face niste imprejmuiri dure pentru protectie, ca sa te tina pe pista, dar care sa nu fie atat de dure ca un zid . A aparut de foarte mult timp ideea de a folosi cauciucurile uzate pentru garduri de protectie la circuitele de automobilism. Sunt producatori de cauciucuri care dau catre circuite cauciucuri noi, rebuturi, ca sa arate bine. Adica la un circuit de Formula 1 sau la circuite de lux se pun cauciucuri noi. Mai mult, se merge si pe un anume producator, Pirelli sau Michelin, care da cauciucuri, dar dintre acelea taiate, ca sa nu poata fi folosite. Plecand de la ideea aceasta, am incercat sa folosim si noi cauciucuri la mini-circuitul nostru , lucru care s-a si intamplat. Dar faptul ca am gasit sprijinul societatii Eco Anvelope a insemnat foarte mult, pentru ca altfel ar fi trebuit sa umblam noi si sa incercam sa le colectam. Au fost cam 30 de mii de bucati de anvelope, pe care noi le-am sortat, le-am gaurit si le­am legat cu sarma intre ele ca sa facem un fel de butoaie, pe care le-am amplasat pe circuit. ecologic: Acesta este singurul circuit din tara cu parapeti din anvelope? Titi Aur, directorul general al Academiei Titi Aur: Da, este singurul cu anvelope. Mai exista un circuit in comuna Adancata din judetul lalomita, dar nu este la nivelul acesta si nu cu gard de protectie din anvelope. Circuitul nostru este cel mai complex din Europa de Est si avem si niste inventii unice. Suntem singurii din lume care avem masina cu doua volane, cu directie pe spate, omologata si inregistrata la OSIM. Noi spunem ca am invatat toate “babele” sa controleze derapajul si aici nu ma refer la doamnele in varsta, ci ma refer la niste tipare de comportament, valabile atat pentru femei cat si pentru barbati. Volanul din dreapta vireaza rotile din spate si instructorul poate sa provoace, dar sa si controleze in acelasi timp derapajul. Noi, dupa ce explicam teoretic, facem si partea practica si reusim sa ii invatam aproape pe toti sa controleze un derapaj. ecologic: Credeti ca se poate vorbi de un condus ecologic, economic, fara adrenalina in oras? Titi Aur, directorul general al Academiei Titi Aur: Cand vorbim despre conducere defensiva, inseamna implicit conducere ecologica. Va explic si de ce. Defensiv inseamna sa te aperi; cand mergi cu masina trebuie sa stii sa te aperi in primul rand de ceea ce tu ai putea sa gresesti, dar si de ceea ce altii ar putea gresi. Acest condus nu inseamna neaparat mers incet, dar inseamna sa exploatezi masina intr-un mod corect. Iar la cursul de conducere defensiva invatam cum sa stam la volan, cum sa acceleram, cum sa franam, de asemenea aflam de ce si cum se face o echipare corecta a masinii, iar daca vorbim despre cauciucuri, de ce este importanta presiunea din anvelope… Prin faptul ca stim cum sa umflam cauciucurile si sa le punem cum trebuie, deja inseamna ca incepem sa conducem ecologic. Totodata, prin faptul ca stim sa acceleram corect si sa reducem din timp si sa nu franam in ultimul moment, toate acestea inseamna condus ecologic, pentru ca nu se mai uzeaza atatea cauciucuri, frana si atata combustibil. Toti clientii nostri, 300 de companii, peste 40 de mii cursanti pana acum, au raportat ca niciunul dintre ei nu a fost implicat in vreun accident cu victime. Si daca ne uitam in statistica nationala, sunt peste cinci milioane de persoane care conduc pe drumuril e publice din Romani a, iar acesti cinci milioane de oameni produc accidente: in medie 2.000 de morti , 1.800 de raniti grav si aproximativ 23 de mii de raniti usor in fiecare an. Daca ne uitam la cei 40.000 de cursanti ai academiei noastre, acestia ar fi trebuit statistic sa produca 17 morti, aproximativ 88 de raniti grav si cateva sute de raniti usor anual. Dar ei produc zero victime. Dar, in paralel cu victime zero, ni se raporteaza mereu si economie la mentenanta: la uzura, combustibil , frane, ambreiaje, tot. Iar acest lucru demonstreaza implicit un condus ecologic. De exemplu, OMV Petrom, unul dintre clientii nostri principali, are peste 7.000 de masini si aproximativ 9.000 de soferi si a inregistrat o economie de 1.700.000 de euro pe an fata de ceea ce consuma inainte cu acelasi rulaj si acelasi numar de kilometri. Compania are o economie de 900.000 de euro la asigurare pentru ca soferii s-au dus si au spus ca nu mai fac accidente. Toate companiile cu care colaboram ne raporteaza economie la combustibil si la mentenanta, ceea ce inseamna implicit un condus ecologic. Ce principiu important se invata la cursul de conducere defensiva? Se invata ca deplasarea cu masina nu trebuie sa fie confundata cu pilotajul: a conduce inseamna sa te deplasezi de la punctul A la punctul B fara sa ajungi niciodata la limita, iar a pilota inseamna sa te deplasezi de la punctul A la cel B fiind la limita mereu. Cand aduci pilotajul pe strada sau limita, apar accidentele. In primul rand trebuie sa invatam sa ne deplasam eficient si in siguranta. Noi, la curs, spunem ca “tu cari viteza cu tine”, ca franarea si accelerarea brusca nu sunt eficiente, ca acestea sunt doar spectacol. Noi predam despre cum sa ne deplasam eficient, ceea ce inseamna si ecologic. Le explicam tuturor ca ii invatam pe cursantii nostri sa se deplaseze in siguranta repede, nu incet. Daca vrei sa mergi incet, poti merge pe jos. Noi te ajutam sa te deplasezi cu masina eficient. Eficienta inseamna siguranta, economie, iar aceasta din urma duce catre ecologie. Dar avem si curs de conducere ecologic, sunt companii – este adevarat, putine – care cer acest lucru. Avem capitolul ecologic din cursul de conducere defensiva, un curs in care invatam cum sa fim eficienti, sa nu caram bagaje inutile, cum sa gasim un traseu pe care sa conducem ecologic si sa nu mergem pe traseul cel mai aglomerat doar pentru ca este mai scurt. Sunt lucruri care se fac strict pe domeniul condusului ecologic, dar din pacate la noi astfel de cereri sunt doar strict declarative. Toate companiile declara ca vor sa conduca ecologic, dar dupa aceea revin, spunand ca nu trebuie sa salveze ele lumea.

 

Bucureşti, Articol aparut in Revista Ecologic martie 2017